Holdforklaringer

Hold hvor der primært fokuseres på: Balance/Stabilitet 

(Der kan også indgå andre elementer i timerne, fx kondition, styrke mv.)

Yoga SOFT

For dig der har brug for at trække vejret dybt og få pulsen ned. Ikke mindst hvis du praktiserer træning med høj intensitet og generelt stresser din krop fysisk og mentalt. Der arbejdes målrettet med smidighed og bevægelighed i ledende – og ikke så meget styrke.

Der lægges især vægt på siddende og liggende stillinger. Klassen er en god blanding af små flows og mere stille øjeblikke hvor der er god tid i den enkelte stilling.

Yoga

Yoga flow er en klasse hvor der arbejdes med varme, livgivende og dynamiske stillinger. Det er en allround time hvor du kommer hele kroppen igennem med stærke og strækkende øvelser.

Afsluttes altid med en savasana (afspænding)

Rise and Shine

klassisk yoga for de morgenfriske.

Er for dig, der ønsker den allerbedste start på dagen; en time med klassiske yogastillinger i roligt tempo og med fokus på åndedrættet. Vi arbejder med styrke og smidighed men også med den mere beroligende, nedstressende del af yogaen. En morgenpraksis som giver dig ekstra energi og velvære resten af dagen.

Yoga stilen er Hatha som betyder ha=sol/tha=måne og understøtter  balancen i din krop og i dit sind.

Hold hvor der primært fokuseres på: Styrketræning

(Der kan også indgå andre elementer i timerne, fx kondition, balance mv.)

Fitness/Fit Ball

En time hvor vi arbejder med den store bold som det primære redskab, der vil blive arbejdet funktionelt, det vil sige aktivere flere muskelgrupper på samme tid og balancen vil udfordres. Balancen styres af musklerne, som styres af nervesystemet. Hvis nervesystemet ikke er holdt ordentlig ved lige, med de nødvendige kropslige udfordringer, så svækkes balancen og meget andet i kroppen. Der vil ikke være så meget  kredsløbs træning på denne type hold.

Se en video fra Fitball holdet:
http://youtu.be/nfUnopJVc98

Mave-Balder-Lår

Du har hørt sætningen før “Balder af stål”

Her er timen hvor vi gør noget ved det. Timen hvor mave, balder og lår arbejdes godt igennem, med let styrketræning. Der bruges enkelte redskaber bl.a. elastikker, håndvægte, tubes (lange elastikker med håndtag) og stepbænke.

TRX/Core

NYHED fra januar 2017.

Styrke, balance og stabilitet. 3 dele du med garanti får med på et TRX/Core hold. TRX er et sæt stropper der hænger ned fra loftet, som man enten holder fast i med hænderne eller sætter fødderne i. Hele kroppen kan trænes med TRX, vi sætter dog mest fokus på Core delen(mave/ryg/ben). Vi kombinerer TRX med diverse gulv øvelser. TRX kan trænes af alle da det er en selv der lave belastningen.

Se en video fra et TRX hold:
http://youtu.be/LZlzQfvcU_0

Ryg & Mave

Holdet er målrettet alle der ønsker en god grundtræning som fundament for en stærk, stabil og balanceret funktionel holdning. Der vil være fokus på udholdenhed, styrke og stabilitet af primært mave, ryg og ben. Der vil også være elementer af balance- og smidighedsøvelser, da de understøtter en fleksibel og stærk krop. Tempoet vil være roligt, så der kan opnås god kvalitet i øvelserne og mulighed for at arbejde med sin kropsbevidsthed.

Moves

På holdplanen fra januar 2017.

Moves vare 45 min. hvor vi kommer hele kroppen rundt. Styrke, puls træning, balance og koordination. Moves er bygget op om 6 træningsblokke på hver 5 min. I hver blok trænes en muskelgruppe fx ben, indeholdende puls og styrke øvelser. Der bruges primært egen kropsvægt og enkle vægte. Så ønsker du en effektiv træning for hele kroppen, er Moves helt klart holdet for dig.

Hold hvor der primært fokuseres på: Kondition.

(Der kan også indgå andre elementer i timerne, fx styrketræning, balance mv.)

Zumba

Zumba er inspireret af bl.a. salsa og samba kombineret med nye hotte dansetrin. Alt sammen til latinamerikanske rytmer. Zumba er for dig der vil have det sjovt, en masse motion og sved på panden til dejligt musik. Zumba er rigtig god kondition og koordinations træning.

Se en video fra Zumba holdet:
https://youtu.be/ZhkBSPf2zU8

Zumba Gold

Er I øjeblikket ikke fast på holdplanen..

I Zumba Gold er tempoet langsommere, koreografierne er lidt mere enkle end på en alm. Zumba. Der er også indlagt små korte pauser mellem hver sang. Så en god time hvis du vil prøve kræfter med Zumba for første gang. Der er stadig garanti for sved på panden og en masse sjov og god motion.

Fitbox

Fitbox er motionsboksning hvor vi træner med boksehandsker. Vi slår på sandsække, plethandsker og puder. Vi slår ikke på hinanden :-) Der indgår også andre puls øvelser samt styrke øvelser.

Se en video fra Fitbox holdet:
http://youtu.be/6prDdVxOEiY

Cycling SOFT

SOFT er et Cycling hold på 30 min. Der bliver lagt vægt på genkendelighed på SOFT holdene. Det skal forstås på den måde, at alle SOFT holdene bliver kørt rimelig ens, uanset hvem der er instruktør. Instruktøren lægger selvfølgelig sit eget præ på holdet via musikken.

En SOFT køres med et gennemsnit på 76-82 % af ens max ydelse. Det svare til at vi kommer op omkring snakke grænsen, der hvor lange sætninger bliver svære. Der kommer typisk et par bakker, hvor vi vil presse pulsen lidt højere op. Der vil ikke forekomme længere pas med stående kørsel. Max. 1 min stående af gangen.

Holdet henvender sig både til nye som vil prøve kræfter med Cycling samt den øvede der ønsker et hold med god jævn puls i længere perioder.

SOFT holdet kan næsten altid kombineres med andre hold fx andre Cyclinghold, Cross fitness, Stram op mv.

Cycling HIIT.

HIIT (Høj Intensiv Interval Træning) HIIT er et Cycling hold på 45 min.

HIIT træning er en meget effektiv metode til at forbrænde fedt samt bibeholde ens muskelmasse på. Derudover er HIIT-Træning den mest effektive måde at forbedre din kondition på.
Cycling HIIT besår af skiftende intervaller med moderat intensitet(60-75 % af ens max ydelse) og korte perioder med næsten maksimal ydeevne(90-100 %).

Summer summarum: Høj intensitet i kort tid.

Eks. på en HIIT træning: 10 min. god opvarmning + 10-12 sprint (90-100 %) af 30-40 sek. 1 min. moderat kørsel (60-75 %) i mellem hvert sprint. 5 min. afkørsel.

Holdet henvender sig til dem der virkelig vil rykke deres grænser, reducere vægt samt forbedre konditionen. Holdet er for let øvede til øvede.

HIIT kan kombineres med fx Cycling SOFT først, som vil være en perfekt opvarmning til HIIT.

Cycling MAX.

Max er Cycling hold på 45 eller 60 min.

Der arbejdes hårdt timen igennem. Lange seje pas, hvor tung kørsel og spurter indgår. I store dele af timen vil pulsen blivet presset op( ca. 85-95 % af max ydelse).

Timen er for øvede deltagere, der er vant til at cykle.

TABATA 30. min. 

Tabata er hvor vi arbejder I 20 sek. og holder pause I 10 sek. (20/10). På den halve time kører vi 3 eller 4 Tabataer hvor vi tager 8 x 20 sek. arbejde og 8 x 10 sek. pause. Øvelserne kan være bade styrke øvelser og pulsøvelser. Øvelserne er ikke svære, så holdet henvender sig til alle.

Cross BASIS 45 min. Let øvet.

Et Cross Fitness hold hvor du på egen krop kan prøve kræfter med denne fantastiske  træningsform. Vi starter med let opvarmning efterfuldt af dagens træning (WOD) Workout Of the Day. Her har instruktørerne frie tøjler til at lægge en træning som de vil.

Det kunne være cirkeltræning hvor man arbejder i fx 30 sek. med en øvelse også videre til næste øvelse i 30 sek.

Det kunne også være 20/10 hvor vi fx har 6 øvelser som vi skal igennem 7 gange. Hver øvelse trænes i 20 sek. efterfuldt af 10 sek. pause.

Cross MAX 60 min. Let Øvet/Øvet

Cross MAX henvender sid til dig som har prøvet Cross BASIS og gerne vil prøve kræfter med lidt svære øvelser og lidt hårde program. Der bliver lagt et niveau oven på, i forhold til Cross BASIS. Dog ikke mere end de fleste kan være med :-)

Se en video fra et Cross Fitness hold:
http://youtu.be/oCjahtF7Jgg